T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ELAZIĞ / MERKEZ - İstiklal Ortaokulu

Sınav Kaygısı

KAYGI NEDİR?

 

Kaygı bizi harekete geçme, bir iş yapma, etkinlikte bulunma konusunda motive eden bir gerilim durumudur. (Corey, G. 2008, s: 70)

Sarason (1975) genel olarak kaygıyı, tehtid edilen; meydan okunan güç bir ortamda bireyin kendisini yetersiz görmesi olarak tanımlanmaktadır. Birey yüz yüze geldiği bu durum süresince kişisel yetersizliklerinin, arzu edilmeyen sonuçları üzerinde odaklaşmaktadır.(Erkan Z. Tez, 1994, s:)

Belirli düzeyde yaşanan kaygı çalışmayı bozmayacak seviyede tutulabilirse öğrenciyi çalışmaya ve başarıya yöneltir. Az kaygı kişide sorumluluk bilincinin oluşmasında etkilidir. Bu durumda öğrenci, sorumluluk bilinci doğrultusunda hareket ederek eksiklerini giderme noktasında daha bir çaba gösterme eğilimi gösterebilir. Ancak aşırı kaygı halinde ise öğrenci, kaygının üzerinde bıraktığı olumsuz baskı nedeniyle bildiklerini de unutur. Bu da öğrencinin sınavda istenilen başarıyı göstermesine engel olur. ( Kurt,İ. 2006, s:124)

 

Aşırı kaygı ve korku anında beyin,düşünceyi bloke eden bazı maddeleri salgılamaktadır.Beyin bir eve benzetilirse,düşünmenin bloke olması “elektriklerin kesilmesi” gibi bir durumdur.Bu anlarda kişi yeni bir şeyler öğrenemez,hafızasında bulunan bir bilgiyi hatırlayamaz,yeni bir karar veremez,yeni bir şey düşünemez.Beyin ve beden tam anlamıyla “servis dışı” olur.(İmrak,M.s:121)

 

Kaygı bozukluklarının ortaya çıkması ile ilgili tek bir doyurucu açıklama yoktur. Nasıl geliştiklerini anlayabilmek için bir dizi faktörün gözden geçirilmesi gerekmektedir. Bunlar; genetik eğilimi, çocukluk dönemindeki yetişme biçimi, iç çatışmalarını, Öğrenilmiş bir tepki olarak kaygıyı, fiziksel etkenlerini, iç konuşmayı, meselelerin üstesinden gelme davranışlarını ve sosyal belirleyicileri kapsar.(Sheehan, E. 1999,s: 13)

 

 

Hayaller Kaygıyı Besler mi çözer mi?

Kimi korkular da hayal kurma sonucunda kazanılır (Hurlock, 1924); ilerlemekte olan zihinsel gelişim çocuğun hayal dünyasını da genişleteceğinden çocuk duyduğu, gördüğü nesne ve olaylara kendince yorumlar getirecektir… Çocuk ilk kez karşılaştığı korku uyandıran bir duruma karşı kendiliğinden bazı tepkiler geliştirecektir. Bu tepkilerin ardından elde edeceği sonuca göre, benzer durumlarda benzer tepkiler vermeye başlayacaktır. (Burkovik, Y.2009, s:65)

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 09.11.2023 - Güncelleme: 09.11.2023 11:48 - Görüntülenme: 39
Kaynak: Dr. Gerald COREY, Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram Ve Uygulamaları 2008,Çev: Dr. Tuncay ERGENE, Mentis Yayıncılık ,Zülal ERKAN, Yüksek Lisans Tezi 32136, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,1994 Adana
  Beğen | 0  kişi beğendi